Fiberinformation före 2017

150730:

Vill ni ha hjälp att gräva ner fiberslangen på tomten 
Kontakta Alexander 0700959093
Roine 0739863056

framsida-hemsida.jpg

 

Svar från Lidén Data på frågor som kom upp på mötet 10/6:

 

  • Ett kort för Digital-TV ingår i priset (paket-abonnemang). I vilka lägen behövs en Digital-box?

Svar: För att ta del av det digitala utbudet behövs en Digital-box och ett digital kort per TV. Om man har en modernare TV med CI+ plats så kan man istället sätta kortet i en CA-Modul som sen stoppas direkt i TVn vilket medför att ingen extra box eller kablar behövs.
Det analoga utbudet kan ses utan någon digital-box eller CA-modul på alla TV-apparater i hemmet.

 

  • Inspelningsmöjligheter, extern hårddisk via USB-port. Hur fungerar denna lösning rent praktiskt?

Svar: En vanlig USB-hårddisk kan anslutas till Dilog 260HD-boxen, vi rekommenderar att ni köper hårddisken hos oss då vi verifierat att de fungerar med boxen. Väljer ni ändå att köpa hårddisk hos någon annan så bör ni välja en hårddisk med extern strömmatning.
Hårddisken kopplas sedan till boxen och inspelningen görs antingen genom att välja vilket program som ska spelas in via den elektroniska program guiden (EPG) eller genom att manuellt välja dag, tid och längd.
Normalt kodas inspelningen och kan endast spelas upp av digital boxen.

 

  • E-post. Ingår det en/flera E-postadresser vid tecknande av bredbands- eller paket-abbonemang?

Svar: I avgiften ingår inga e-post adresser. Beställs E-post adresser i samband med uppkoppling så är avgiften 10 kr per år och epost-adress.
Beställs e-post adresser längre fram tillkommer en uppläggningsavgift på 100 kr per tillfälle.

 

  • Flerbostadshus, särskild uppgörelse. Hur fungerar dessa avtal (bindning, fildelningslagar, etc)?

Svar: När det gäller installations avgiften på flerfamiljshus har vi kommit fram till en modell där kostnaden är 13 900kr för varje hus + 2000kr per lägenhet i huset för fiberanslutning till varje lägenhet. I övrigt gäller samma abonnemangsavtal som för villor.

 

  • Flerbostadshus (hyresfastigheter). Vi utgår ifrån att alla ”abonnenter” räknas, stämmer detta?

Svar: När det gäller flerfamiljshus räknas hälften av lägenheterna i husen som abonnenter, då vi tror att inte alla kommer teckna något abonnemang.

 

  • Prislista, telefoni. Skillnaden mellan prisavtal 1 och 2, samt samtalskostnader vid dessa avtal?

Svar: Aktuella priser: 2013-06-12:
Bas: Månadskostnad: 0 kr
        Sverigesamtal 8-18 vardagar: 0,22 kr/min, Övrig tid: 0,10 kr/min
        Mobil 8-18 vardagar: 1,99 kr/min, Övrigtid: 1,49 kr/min
Prisavtal 1: Månadskostnad: 19 kr
        Sverigesamtal 8-18 vardagar: 0,19 kr/min, Övrig tid: 0,09 kr/min
        Mobil 8-18 vardagar: 1,49 kr/min, Övrigtid: 0,99 kr/min
Prisavtal 2: Månadskostnad: 99 kr
        Sverigesamtal 8-18 vardagar: 0,09 kr/min, Övrig tid: 0,09 kr/min
        Mobil 8-18 vardagar: 0,59 kr/min, Övrigtid: 0,59 kr/min   

Aktuella priser: http://www.lidendata.se/lidnet/telefoni/telefoni_privat

 

  • Påskrivet avtal. Vilken giltighetstid har avtalet (om det inte blir en anslutning inom rimlig tid)?

Svar: Om det går 48månader utan att anslutning levererats kan avtalet sägas upp.

 

  • Paragraf 12. Vad avses med 5 års förlängning efter 24 månaders avtal (mark, abonnemang)?

Svar: Det gäller rättigheten för fiberkabeln att finnas kvar i mark. Detta har inget med abonnemang att göra.

 

  • Avtalstider. Vad gäller för ny avtalstid vid ”automatisk” förlängning av ett abbonemangsavtal?

Svar: Vid automatisk förlängning av abonnemangsavtalen är avtalstiden löpande utan speciell bindningstid förutom faktureringsperiod.

 

  • Efter avtalets utgång/uppsägning. Är det möjligt att byta leverantör (nyttja befintligt fibernät)?

Svar: Andra leverantörer kan hyra in sig i våra fibernät och levererar tjänster. Vi kommer under året lasera en möjlighet för andra leverantörer att på ett standardiserat sätt levererar Internet till kunder i våra nät. Då kommer kunden att betala en ”nätavgift” till oss och avgift för själva tjänsten till den andra operatören. Detta kommer att vara kostnadsfritt för andra operatörer att nyttja.

 

  • Prisjusteringar. Vad gäller under/efter avtalets löptid, vem förhandlar LidNet med (kund/byalag)?

Svar: Detta regleras i abonnemangsavtalen och beror på vilken bindningstid man väljer. Kund är motpart. LidNet kan garantera att vi alltid håller samma prisnivå på landsbygden som i tätorterna där det finns mer konkurrens.

 

  • Anslutning av fastighet. Vad ingår i priset i samband med montagearbetet (utsidan/insidan)?

Svar: Endast indragning av fiber och montering av fiberuttag samt inkoppling av eventuell fiberkonverter. Dragbar kanalisation skall finnas fram till önskad installationspunkt i fastigheten vid installationstillfället. Håltagning och eventuellt övrigt installationsarbetet köps till av respektive kund. Mer information om arbetet på den egna tomten hittar ni i dokument som bifogas.

 

  • Vid projektstart (Skoby/Jönninge). Vilket är det senaste datumet för avtal om fiberanslutning?

Svar: Ett datum måste tas fram i samråd med byalaget.

 

  • Fiberdragning via Alunda. Vilken är ”utgångspunkten” för fiberdragningen från Alunda tätort?

Svar: Det är ännu inte bestämt, men Lidén Data ordnar dragningen genom Alunda.

 

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)